מכאן חלחל הבודהיזם לסין, מכאן טפטף האסלאם וזרטוסטרה למזרח, מותירים אחריהם מערות מצויירות, פסלים ציורים ומנזרים וכאן עלו וצמחו בימי תור הזהב של קיסרי טאנג תחנות סחר משגשגות ושווקים מפורסמים. מסע בנתיבי הסחר העתיקים בעקבות שבטי המונגולים, כרי העשב האינסופיים ואתרים נעלמים ברמות הלס, זכר לפאר העבר ולראשית הקשר בין תרבויות עולם.

כאן נמזגות השפעות סיניות ופרסיות, הודיות ואירופיות לאחד הצמתים המרכזיים בהיסטוריה האנושית, המהווה צומת אתני של אויגורים, מוסלמים, מונגולים, קירגיזים וקהילה יהודית אבודה. מסלול טיול ייחודי זה פותח צוהר למפגש תרבויות, קבוצות אתניות, השפעות איסלמיות וטיבטיות ונוודיות במערב סין הלא ידועה.

יום 1 הגעה לבייג’ינג Beijing נחיתה בנמל התעופה בבייג’ינג והעברה לבית המלון.

יום 2 מערות בינגלינג Binglig Si. טיסה ללאנז’ו הממוקמת על הנהר הצהוב ערש התרבות הסינית. חבל גאנסו מהווה פרוזדור גיאוגרפי בין ערבות מונגוליה ובין סין הפנימית. שייט לבינגלינג, אחד מאתרי הפיסול המעניינים לאורך דרך המשי. כאן ברמת הלס הגדולה בעולם נשתמרו לאורך קירות הערוץ ב-183 מערות ציורי פרסקו צבעוניים ופסלים בודהיסטיים מחרס ומאבן. נמשיך לעיירה שיאחה ולמנזר לאבראנג, אחד מששת המנזרים הגדולים ביותר של הגלוקפה הממוקם בלב עמק יפה בגובה של 3,000 מ’.

יום 3 מנזר לאבראנג Labrang monastery – נצעד בקטע משביל הקורה, שביל ההקפה הטיבטי, לאורכו סטופות ובתי תפילה. נבקר במנזר שנוסד בראשית המאה ה-18, סביבו עולי רגל ססגוניים במיטב מחלצותיהם ונוודים המגיעים להניע את גלגלי התפילה, לשזור דגלי תפילה ולסחור באומנויות טיבטיות וחפצי קודש. סיורים במכלולי המנזר בהם הקולג’ ללימודי רפואה, מקדש האריה הנוהם, המרתפים וכפר הבוץ הצמוד לו. חציית כרי העשב בהם עדרי יאק לעבר טונגרן, עיירת מנזרים המשמרת אמנויות טיבטיות וטאנגקות מסורתיות.

יום 4 חבל צ’ינחאי Qinghai. חבל צ’ינחאי, חלק מנפת אמדו הטיבטית, מהעניים במחוזות סין הוא צומת אתני ומפגש אנושי על דרך המשי של בני טואי וטיבטים, מונגולים, הווי מוסלמים ובני סאלאי. נחצה את כרי העשב במדרגת הרמה הטיבטית, נבקר במנזר וו-טון בן 1,100 השנים ובמנזר לונג-וו של צהובי המצנפת ודרך מעברי הרים נידחים נגיע אל הבירה שינינג העיר המרכזית בפרובינציה המשמשת גם כעיר שוק מרכזית.

יום 5 רכס צ’יליאן Qilian Mts – בין רכס צ’יליאן האדיר ורכס ראש הדרקון עובר המסדרון היחיד אל הממלכה התיכונה היא סין הקיסרית. הדרך היפה עולה דרך הרכסים וחוצצת בין סין התרבותית ובין המערב הברברי, בין סין החיצונית והפנימית. כאן הסתיימה התרבות בעיני הסינים. הדרך ממשיכה לעיירה דג’אנגייה בה מצוי הבודהא השוכב הגדול בסין ותחנה חשובה בחלחול הבודהיזם מהודו. גם כאן חצובות מערות סינו-טיבטיות במצוקי הרכס.

יום 6 הדרך אל “קצה” החומה Jiayuguan. אנו בדרך לעיר ג’יאיוגואן שמהווה את אחת התחנות החשובות לאורך דרך המשי ש”נמתחה” בין הבירה צ’אנג אן ובין התרבות המערבית. נסייר במצודה שהוקמה בימי שושלת מינג בצל הרי צ’יליאן הנישאים ושומרת על מעבר ההרים השחורים. המצודה שבקצה החומה הגדולה סימנה את קצה הקיסרות וה”עולם המתורבת”.

יום 7 למערות דונחואנג Dunhuang – סיור באתר ה”חומה התלויה” מבנה אבן חול משופץ ובקברי מלכי ווי וג’ין מן המאה החמישית המקושטים בציורי קיר. הדרך הארוכה משנה את אופיה והנוף המדברי משתנה לנופי שדות מעובדים משובץ בדיונות חול המשמשות להם כתפאורה. דרכנו בעקבות הנוסע החוקר אורל שטיין אל מערות דונחואנג. מדרום לדונחואנג מתרוממות הדיונות היפות באזור, “הר החולות השרים” ואגם הסהר.

יום 8 מערות אלף הבודהא Mogao Caves – מערות מוגאו הן מהאוצרות הגדולים ביותר של האמנות הבודהיסטית בעולם. בעבר חיו באזור מאות אמנים נזירים, קליגרפים והוגים. שורת מערות אדירה לאורך קיר המצוק מכילה אוצרות אמנות מרתקים מראשית הבודהיזם בשלל השפעות אזוריות בהן ציורי קיר ופסלים חצובים בסגנונות מגוונים. בדעיכת דרך המשי נשכחו המערות ו”צצו” מחדש רק במאה ה-19 כשנתגלו על ידי חוקרים ושודדי עתיקות. בתום היום נצא אל תחנת הרכבת לנסיעת לילה לנאת המדבר של טורפאן.

יום 9 טורפאן Turpan – נוה המדבר טורפאן ממוקם על הסעיף הצפוני של דרך המשי בשקע מתחת לפני הים מהווה מרכז למיעוט אויגורי. נוה המדבר החקלאי והתוסס עשיר בכרמים המצלים על בתי חומר מגדלי ייבוש לענבים. נבקר באתרי העיר, בקארז, מערכת תעלות מים תת קרקעית מנקזת את שלגי הרי טיין שאן. נכיר ארכיטקטורה ייחודית של צריחים ומסגדים בסגנון אסיאתי, נסייר במערות אלף הבודהא בבזקליק שבצל ה”הרים הבוערים” וחורבות ערים עתיקות בלב טורקאסטן הסינית.

יום 10 האגם השמיימי Tian Chi. למרגלות “פסגת האל” בלב רכס טייאן שאן ה”שמיימי” מצוי אגם הרקיע, אגם צר וארוך שמימיו כחולים. המדרונות מיוערים עצי אשוחית ויורטות, אוהלי המיעוט הקזחי, פזורים בין עדרי כבשים. בתום הסיור נגיע אל אורומצ’י, הגדולה והחשובה בערי מערב סין ובירת המיעוט האויגורי.

יום 11 לנוה המדבר קאשגר Kashgar – נסייר במוזיאון האזורי של חבל שינג’יאנג האוצר תצוגות היסטוריות ואתניות מדרך המשי ובראשן מומיות של אוכלוסיות עבר מלב אסיה בהן “היפהפייה מלואולאן”. בתום הסיור נצא בטיסה לעיר קאשגר, נוה המדבר המחזיר אותנו במכונת הזמן אל תור הזהב של דרך המשי. למרגלות הרי פמיר, במפגש סעיפי דרך המשי ממוקמת תחנת המסחר התוססת ובליבה השוק המרכזי בו נבקר בערב.

יום 12 שוק קאשגר Kashgar – קירגיזים, טאג’יקים, אויגורים והאן מתגודדים סביב דוכנים עמוסי סחורות, בעלי חיים, תכשיטים, ירקות, צימוקים ואוכל ריחני בשוק המשמר את אוירת דרך המשי. סמטאות מסורתיות, מרפאים עממיים, בליל של לשונות ומוסיקה בתערובת צבעונית במפגש חברתי – תרבותי. נסייר בסמטאות העיר ובאתרים ההיסטוריים שבה: מסגד אידחה הגדול בסין, קבר אבאח חוג’א וקבר “הפילגש הבשומה”. סמטאות טיט בעיר העתיקה ורחוב זירן העתיק בו כלי בישול, אמנויות וכלי נגינה.

יום 13 כביש הקרקוראם Karakoram. הדרך יוצאת אל רמת פמיר למרגלות הר קנגור שגובהו 7,719 מ’ בנתיב לפקיסטאן בה עבר הסעיף הדרומי של דרך המשי להודו. באזור חיים תושבי המיעוט הטג’יקי והקירגיזי. נטייל באגם קארקול בו משתקפות הפסגות המושלגות ונמשיך בנוף מרהיב של שדות מרעה, גמלים דו דבשתיים ויאקים עד עיר המחוז טאשגורקאן בגובה של 3,500 מ’.

יום 14 בחזרה לקאשגר Kashgar. נשלים את הסיור באזור לפני חזרתינו לנוהק אשגר, נטייל בנופי האזור ונטוס לעיר הבירה אורומצ’י.

יום 15 מאורומצ’י לבייג’ינג Beijing – טיסה לבייג’ינג וסיור באתרי העיר הפחות מוכרים. העיר בייג’ינג בתנופה כלכלית ששיאם בימי האולימפיאדה. סדנאות אמנות ובארים, גורדי שחקים, תחבורה חדשנית וארכיטקטורה מודרנית משנות את פני הבירה הכלכלית השנייה בגדלה בעולם.

יום 16 מבייג’ינג לתל אביב – טיסה מעל דרך המשי בואכה לב אסיה היא הדרך לגמוע את המרחק בחזרה לים התיכון למחוזותיו של מרקו פולו בדרכנו לנמל תל אביב.

Comments are closed.